Hulp nodig in het huishouden Schoonmaken in de planning
Plannen

Hulp nodig in het huishouden? Schoonmaken in de planning

Ik krijg wel eens de vraag of ik wat kan delen over het plannen, huishouden, schoonmaken en routines. Ik vind het eigenlijk best ingewikkeld om daar iets over te delen. De ene verschoont zijn beddengoed om de ene dag en de ander doet er een week of twee over. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Waar voel jij je prettig bij? Hoe groot is je huishouden? Heb je kleine kinderen? Heb je huisdieren? Hoeveel toiletten telt je woning? Een perfecte schoonmaakroutine moet je volgens mij echt ontdekken. Dit is dus geen blog over hoe je je huishouden moet inrichten. Ik kan je alleen maar vertellen wat mij helpt bij mijn schoonmaakroutine.

Toen ik parttime in loondienst werkte, waren mijn vrije dagen sowieso de dagen waarbij ik schoonmaakte. Ik ben nu parttime ondernemer; ik heb meer vrijheid als het gaat om mijn weekindeling. Valkuil: ik heb de neiging om wat taken te verplaatsen naar een andere dag. En ik probeer wat dat betreft dan ook ‘nee’ te zeggen tegen mezelf.

Schoonmaak en plannen

Ik heb gemerkt dat het goed werkt om gewoon vaste dagen en momenten voor het schoonmaken aan te houden. Het is niet mijn favoriete bezigheid. Ik vind het daarom fijn om het in de ochtend al af te hebben. Ha, ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar als ik niet plan, lukt er minder.

Ik gebruik een planner om schoon te maken. Ik schrijf op wat er in die week gedaan moeten worden. Zelf vind ik het fijn om maandag de meeste klusjes te doen (stofzuigen, dweilen, badkamers reinigen etc.). De overige dagen in de week is mijn schoonmaaklijstje minder lang.

De keuken opruimen en toilet schoonmaken doe ik eigenlijk bijna elke dag. Ik heb daarom sowieso een spray om snel schoon te maken in de keuken en toilet klaar staan.

Om de zoveel tijd

Ik heb geen natuurlijke aanleg of grote liefde voor schoonmaak. Als iets vies wordt of muf ruikt, dan weet je dat je het moet schoonmaken. Je hoeft niet dat vieze-luchtjes-moment af te wachten. Maar het mag wel.

Sommige dingen ‘zie’ je niet. Bijvoorbeeld stof, omdat je nooit op bepaalde plekken kijkt. Afstoffen heb ik daarom ook op mijn lijst. Schoonmaaktaken die ik om de zoveel weken moet doen, schrijf ik op in de familieplanner.

Bestel de LUNA Familieplanner 2023 via de uitgever (altijd gratis verzending)

Bestel de LUNA Familieplanner 2023 via Bol.com

Wij gebruiken hier de LUNA Familieplanner. Dit is een maxi maandplanner of maandkalender die we hebben opgehangen. Ik doe bijvoorbeeld 1 keer per maand een super hete was om de wasmachine schoon te krijgen. Kijk, als je dat vergeet, kun je dat liever in je kalender opschrijven en afvinken als je het ook daadwerkelijk gedaan hebt.

Hetzelfde geldt voor het verfrissen van je matras (ook maar een paar keer per jaar) etc.

Ik schrijf ook klusjes voor mijn partner op… op de planner. Let op: het is eveneens handig om het tegen je partner te zeggen (lieverd, klusje x voor jou staat op de planner). Zo verhoog je de slagingskans alleen maar :).

Tegenwoordig mogen onze kinderen ook mee helpen. Lees: ze mogen zelf hun papiersnippers etc. opruimen en een beetje stofzuigen. Stap voor stap betrek ik ze steeds meer in het huishouden en ze worden daarvoor ook beloond.

Huishouden van…

Dat was even een kijkje in ons huishouden. Ik houd niet van schoonmaken en ik word er niet gelukkig van. Ik ben wel blij met een schoon huis.

Ben jij wel zo een schoonmaakprins of prinses? Stuur me dan een bericht op met je tips.

NB Zijn jullie al een inzamelingsactie begonnen? Ik wil graag een robot stofzuiger voor mijn verjaardag! Ha, hilarisch hè, een stofzuiger cadeau krijgen – in 2023!

Oh ja, bijna vergeten. Ik las ooit de resultaten van een marktonderzoek van GfK. Consumenten kopen vaak toch de dure A-merken als het om schoonmaakmiddelen gaat. Ben jij ook zo eentje? Of gebruik je andere merken of manieren om schoon te maken? Laat het even weten! Ik ben erg benieuwd.

Wil je zelf ook meedoen aan zo een GfK onderzoek? Je krijgt een bedankje van hun. Schrijf je hier in.

Enkele reacties die ik via sociale media binnenkreeg:

“Plannen!! Werkt voor mij het best. Ik schrijf aan het begin van de week in mijn planner wat ik per dag doen. De standaard dingen (alles beneden en boven een sopje, wc’s, badkamer en bedden verschonen) doe ik wekelijks op vaste momenten, en elke week doe ik 1 ‘zone’ waar ik extra klusjes doe. Deze week bijvoorbeeld keuken en voorraadkast… dan sop ik bijvoorbeeld een paar keukenkastjes, ontdooi ik de vriezer of ruim ik de voorraadkast op.”

“Neem een schoonmaker aan.”

Dit vind je misschien ook leuk...