Kun je voldoende ontspannen met kleine kinderen in huis? In deze blog deel ik mijn (bijna gratis) 7 tips om met kleine kids thuis mijn rust- en genietmomentjes te pakken. Het is echt mogelijk om te ‘ontstressen’ en te genieten met kleine kinderen in huis. Ik ben niet perfect en ik weet heus niet alles. Laten we daarom van elkaar leren. Deze tips geven mij een ‘boost’ als het wat drukker is. Een van mijn lijfspreuken door de jaren heen is: als ik stress ervaar, maakt meer rust het minder zwaar!

Ellen Mae Blog Ontspannen Relaxen Ontstressen Genieten

Tip 1: maak eerst je hoofd helemaal leeg

Ik heb soms van die momenten dat mijn hoofd super vol is met allerlei creatieve ideeën, maar ook de gebruikelijke ‘things to do’. Wat mij helpt, is om mijn gedachten te ordenen door alles op te schrijven. Misschien is ordenen niet het juiste woord. Op dit soort momenten is prioriteren en categoriseren namelijk niet echt het belangrijkste. Het belangrijkste is dat ik al mijn gedachten opschrijf. Door alles op te schrijven, maak ik mijn hoofd helemaal leeg en raak ik meer ontspannen.

Benodigdheden: je hebt niet veel meer nodig dan een wit A4tje en een pen of potlood. Dat is echt budget, om de boel wat op te leuken, gebruik ik een printable planner. Ik gebruik zelf een dagplanner.

Tip 2: doe niets, ga eerder naar bed

Ik ben iemand die vaker te laat dan te vroeg naar bed gaat. Er is altijd genoeg te doen. Toch heb ik ook soms van die dagen dat ik niets meer kan doen. En dat is oké. Hoe kom ik deze duffe dagen door? Deze dagen calculeer ik een beetje in. Ik heb ze nou eenmaal om de zoveel tijd. Mijn lijf geeft het aan en ik probeer te luisteren. Als het zo ver is, loop ik het liefst rond in mijn pyjama, badjas en dikke sokken. Het moet je dan niet verbazen dat ik even vroeg als de kinderen op bed lig. Slaap is belangrijk, onderschat het niet. Als ik merk dat ik te weinig slaap heb, dan is het beter dat ik stop met werken. Te kort aan slaap zorgt ervoor dat ik fouten maak. Ook hierin geldt dat voorkomen beter is dan genezen.

Benodigdheden: pyjama, (dikke) sokken en slaapplek

Bonus tip 1: ‘uitslapen’ – wil je in de ochtend langer in bed liggen, maar word je gewekt door je kids? Bij ons hebben de kinderen een speelkamer waar ze zelf naar toe kunnen en zo nu en dan heb ik een makkelijk pre-ontbijt voor hen klaarliggen – haha, neen, geen zak chips. Je kunt ook de kinderen in bed nemen en samen lekker lang snoozen – ik garandeer hierbij geen succes. Echt uitslapen is het niet, maar je komt een beetje in de buurt.

Bonus tip 2: heb niet al te moeilijke gerechten als avondmaal of hoofdmaal. Ik gebruik op de drukke dagen een slowcooker of warm wat restjes c.q. kliekjes op of gebruik een maaltijd die ik in de vriezer had bewaard. Het idee dat het huishouden gewoon doorgaat zonder dat je er op dat moment veel voor doet, maakt mij ontspannen.

Tip 3: start de dag goed – ontspannen

De beste manier om mij wakker te maken, is door een goed ontbijt te serveren. De geur van gebakken ei zorgt ervoor dat ik automatisch uit mijn bed stap. Heerlijk vind ik dat. Ontbijt is echt mijn goede motor voor de dag. Het liefst heb ik dat een ander mij ontbijt op bed brengt, maar dat zit er vaak niet in. Om mezelf te verwennen, maak ik dus een lekker en stevig ontbijt, inclusief een cappuccino! Goedemorgen… begin ontspannen aan je dag!

Tristar VS-3920 Slowcooker – Digitale Slowcook…

Benodigdheden: het is belangrijk dat je al boodschappen hebt gehaald, zodat je niet nog eerst naar buiten hoeft. Mijn standaardproducten voor een goed ontbijt zijn: eieren, melk, kaas en brood om toast van te maken. Ik maak zelf een boodschappenlijstje op de Luna Familieplanner. Van mijn lijstje maak ik dan een foto. Je kunt ook je boodschappenlijst in je telefoon app bijhouden. Gratis. Losse briefjes en post its vind ik persoonlijk niets. Je raakt ze kwijt en ze liggen overal.

Tip 4: jouw wellness moment thuis

Je hebt een moment nodig om op te laden; begin daarom je mini-spa in huis. Ga in bad of ga lekker lang douchen. Scrub die dooie huidcellen van je lijf. Neem een haar- of gezichtsmasker. Smeer lichaam in met olie. Lak je teennagels. Wat doe jij op het gebied van lichamelijke verzorging om te ontspannen? Doe dat!

Luna Familieplanner 2022

Zorg dat je kinderen ook even zelf wat kunnen doen. Hier spelen ze dus op hun speelkamer. Ik zet een leuk muziekje op voor de kinderen en douche met de deur open. Natuurlijk kan je partner ook zijn of haar moment met de kinderen pakken en samen met hen spelen. Mocht je alleen zijn (of geen partner hebben) dan kun je misschien iemand anders vragen of de kinderen daar even mogen spelen? Of vragen of oma, opa, tante of oom even langskomen?

Benodigdheden: zoek even op internet ‘zelf scrub maken’. Er staan zoveel recepten op van huis, tuin en keukenmiddelen. Met de spullen die je al in huis hebt voel je je weer op en top. Voor de kinderen kun je een leuke afspeellijst op Spotify of YouTube met kinderliedjes maken. Dat kost ook niets. Als de kinderen ontspannen zijn, geeft dat jou meer rust.

Tip 5: bewegen en nog eens bewegen

Een manier om je hoofd even leeg te maken is door alles op te schrijven wat in je opkomt. Daar begon ik mee in deze blog. Een andere manier voor mij is door te wandelen. Het liefst wanneer het mooi weer is natuurlijk. Als dat niet gaat, dan is er nog een andere optie: je kunt lekker sporten in huis. Gratis en voor niets. Zoek een YouTube filmpje op en ga fitnessen of dansen in huis met je kinderen. Als zij overdag ook hun energie kwijt kunnen, slapen ze sneller en beter – tenminste dat wil wel helpen. We hadden in Spanje een serieuze lockdown waarbij we onze woning niet mochten verlaten. In huis sporten stond daarom standaard op ons dagprogramma.

Benodigdheden: computer, laptop (ik ben fan van Lenovo IdeaPad) of tv-scherm, fitness filmpjes voor de familie.

Lenovo IdeaPad Flex 5 Hybride 82HU00DRMH – 2-i…

Tip 6: samen en alleen

Zorg dat je je momenten met de kinderen goed afwisselt. Ene moment geef je hen aandacht, zodat ze zich gehoord voelen en echte interactie hebben met jou. Kinderen hebben niet alleen een goede maaltijd en drinken nodig. Hun innerlijke mens moet ook gevoed worden met aandacht en liefde. Het is daarbij echt belangrijk dat je nadenkt wat je kind nodig heeft of leuk vindt. Houdt je kind van knuffelen? Houdt je kind meer van een leuk gesprek? Of van samen knutselen, UNO spelen of puzzelen? Het boek ‘De vijf talen van de liefde van kinderen’ heeft mij enorm goed geholpen. Het gaf me inzicht en begrip.

UNO – Mattel Games – Kaartspel

Je kunt samen leuke dingen doen, maar ook minder leuke dingen zoals opruimen. En voilà, ook dat is fijn om samen te doen – je moet wel meer tijd inplannen voor de klusjes. Neem de tijd om samen te spelen, knuffelen, op te ruimen en te snacken of fruit te eten. Als je kind eenmaal is opgeladen, kun je het andere moment invullen. Daarmee bedoel ik dat je kind gerust zelf verder alleen kan spelen. Jij kan dan iets voor jezelf doen. Je kunt een powernap doen, een blog schrijven, met vriendin bellen of een stukje uit een boek lezen

Bonus tip 3: leen een boek uit de bibliotheek of van iemand uit je netwerk.

Bonus tip 4: liggen de kinderen te pitten? Kijk met je partner of alleen een leuk programma op TV of iets grappigs op internet. Het aanbod van gratis, maar hilarische of interessante programma’s is groot.

Tip 7: meditatie

Mijn laatste tip om bij te tanken is om na te denken aan alle goede dingen in je leven. Een gevoel van dankbaarheid brengt een heleboel positiviteit zonder al te zweverig te klinken. Ik lees zelf elke dag uit een interessant boekje dat ik cadeau heb gekregen. Heel motiverend, inspirerend en het haalt mij meteen uit een dip. Ik lees het als de kinderen nog op bed zijn of ik lees het soms juist midden op de dag.

Ben je weer opgeladen? Gebruik je energie om je huishouden goed op orde te brengen. Een opgeruimd huis geeft namelijk ook een opgeruimd hoofd. Dit zal ik ook een keer in een aparte blog toelichten. Geniet van de rust. Heb jij andere tips om te ontspannen?

Laat het even weten via mijn contactpagina.