Op de website Intermediar zag ik het artikel ‘Jonge ouders? Zo help je ze als werkgever het best‘ voorbijkomen. Samenvattend komt het erop neer dat meer dan 650.000 werkende ouders moeite hebben om een goede werk-privébalans te vinden. Wow. En, toch niet heel verrassend.
Gezinsvriendelijke organisaties
Ik weet hoe pittig deze fase kan zijn, je bent net vader of moeder geworden. Je leven is veranderd. In het artikel wordt verder aangegeven dat werkgevers oog moeten hebben voor deze werknemers. Organisaties die gezinsvriendelijk zijn, zullen sneller personeel aantrekken in deze krappe arbeidsmarkt.
Daarnaast neemt het ziekteverzuim af wanneer er rekening wordt gehouden met de behoeften van de jonge ouders. Ik kan vanuit het perspectief van de werknemer 3 tips geven.
1. Communiceer, praat met die jonge ouders
Vul niet in wat je werknemer, die ene jonge ouder, wel of niet aankan qua werk. Ga het gesprek aan om te kijken wat nu beter past je werknemer. Wat zou je als werkgever kunnen doen om een mogelijke back-up gereed te hebben als je werknemer niet beschikbaar is, omdat ie eerder naar huis moet? Denk dat daar samen over, zonder je werknemer te passeren.
Ik had een baan met harde deadlines per week. Tja, ik merkte zelf dat die baan niet meer bij me paste, qua soort werk niet, qua uitdaging (werk inhoudelijk) niet en ik wilde daarom promotie maken. Mijn manager werkte dat eerst tegen om allerlei redenen tegen Ik kwam toch net van zwangerschapsverlof, alsof het een soort vakantie was. Gelukkig draaide die manager bij, zulke toppers heb je nodig.
Werk-privébalans per persoon
Niet iedere jonge ouder is hetzelfde. Vergeet dat niet. Sommige jonge ouders willen het rustiger aan doen wanneer ze eenmaal zijn mama of papa zijn geworden. Anderen beseffen dat ze juist meer willen knallen als ze op het werk zijn, misschien juist als afwisselingen van de luiers die ze thuis moeten verschonen. Je weet het pas als je met elkaar blijft communiceren.
2. Wees flexibel
Grote kans dat iedere ouder aan het begin of aan het einde van de werkdag zijn of haar eigen structurele uitdagingen heeft. Ik bracht mijn kinderen niet naar de opvang, want dat deed mijn partner. Wel vertrok ik eerder van mijn werk om de kinderen op te halen van de kinderopvang. Ik blokte mijn agenda, bijvoorbeeld vanaf 16.45 uur, zodat ik mijn trein niet hoefde te missen en mijn kids kon ophalen.
Veel managers willen graag nog een lange meeting tot 17:00 uur plannen. Doe dat niet. Geef mensen de kans om chill de werkplek te verlaten. Als je wil dat ik er om 17:30 uur nog ben, geef dat ruim van tevoren aan en verzorg maar meteen het avondeten voor mij. Dank. Hetzelfde geldt voor de eerste minuten na 9 uur. Raak niet gestrest als iemand standaard een paar minuten later is. Ik zeg chill.
Het gaat wat werk betreft niet om die paar minuten, maar wel als het om de vertrektijden van de trein gaat. Die wacht niet op mij. En, schrik niet, ik vond het zelf niet erg om in de avond nog wat mailtjes te typen. Neen, dat maakte me geen workaholic, op dat moment had ik waarschijnlijk weer meer tijd om mijn werk af te maken. Als jij om 22.00 uur een berichtje van mij krijgt op je werk e-mailadres, betekent het niet dat je dan moet reageren. Hetzelfde geldt ook andersom.
3. Effectief en efficiënt
Wees als werkgever resultaatgericht. Sinds ik moeder ben geworden, ben ik veel directer geworden, veel efficiënter. Dingen die onnodig veel tijd kosten, doe ik niet meer. Als het nut onbekend is, motiveert dat echt niet. Jonge ouders hebben veel te doen, op het werk en thuis en dat is niet erg, daar kiezen we voor.
Maar, extra werk zonder dat er iets tegenover staat, kun je als jonge vader en moeder niet zomaar meer doen. En al helemaal niet als het onzin werk is. Zoek daar aub iemand anders voor en respecteert de keuze van de jonge ouder.
Geef die werknemer de kans om ‘nee’ te zeggen. Promotie heeft in feite niets te maken met onnodig extra werk alsof je vrijwilligerswerk moet doen naast je gewone baan. Als je werknemer toe is aan de volgende stap betekent het niet dat die maar extra werk moet doen ten koste van zijn of haar privétijd.
Ik wil nog een ding toevoegen: als je als werkgever resultaatgericht bent, zul je merken dat je je werknemer niet altijd 100% procent op kantoor hoeft te hebben. Geef de jonge ouder de kans om remote aan de slag te gaan, thuis of een andere werkplek dichterbij huis. Dat is niet alleen voor jonge ouders handig, maar voor iedereen die op zoek is naar de perfecte werk-privébalans.
Naomi Rustenberg
Naomi Rustenberg brengt elk jaar de LUNA Familieplanner uit. Deze maandkalender heeft ze bedacht toen ze voor de gemeente werkte als adviseur en op zoek naar meer werk-privébalans. In een oogopslag zie je per maand alle activiteiten die invloed hebben op het gezinsleven. Heb je nog vragen of opmerkingen over het onderwerp werk-privébalans of over de LUNA Familieplanner? Stuur dan een bericht.
Ben je als werkgever op zoek naar het perfecte cadeau voor je werknemer?
Bestel de LUNA Familieplanner 2023 via de uitgever (altijd gratis verzending)
Bestel de LUNA Familieplanner 2023 via Bol.com
Vond je dit handig en leuk? Mag ik rekenen op je support? Deel dit artikel of bestel online via mijn links. Ik krijg dan een kleine vergoeding! Alvast bedankt ❤ Hier vind je al mijn links, maar Bol.com en Amazon.nl zijn mijn favoriet.